Általában IT termékeket szoktunk tesztelni, most azonban lehetőségünk volt kipróbálni egy új generációs LED izzót, melyet a standard H7 égők helyére lehet (vagy nem) beszerelni.

A Philips már régóta gyárt LED égőket, gondoljunk csak a HUE termékcsaládra, azonban az automotive részlegük is az egyik meghatározó szereplő a piacon az OSRAM, Hella és Piaa mellett. Termékeik között megtalálhatók a klasszikus halogén, Xenon és LED égők. Vegyük sorba, hogy mit is tudnak ezek a megoldások.
A halogén izzók, az egyik legrégebbi világítási technológia, megbízhatóan teljesítenek a legtöbb autóban, még ma is eszméletlenük sok autót szerelnek ezzel a megoldással, szimplán azon okból kifolyólag, hogy egyszerűen jóval olcsóbbak, mint versenytársaik. Míg egy átlagos (nem projektoros) teljes lámpatest 20-50.000 Forint között megúszható, a bele való izzó pedig pár ezer forint, addig egy projektoros lámpatest már a duplája, a Xenon-ról nem is beszélve. Hamarosan jön ám majd a trükk!!! Tehát a halogént beszerelhetjük a legalapabb lámpatestbe és a projektorosba egyaránt.

Alap fényszóró és projektoros lámpatest.
Kép forrása: Hella.com

Aztán jöjjön a Xenon. Ezek az izzók brutális fényteljesítményre képesek, az izzók Xenon gázzal töltöttek, üzemeltetésükhöz nem csak speciális elektronikára, hanem speciális lámpatestre is szükség van, ráadásul folyamatos elektromos magasságállítással, mivel ha belevilágít a szembejövő szemébe, szinte teljesen elvakíthatja. Ezt a technológiát is már jóideje használják az autóiparban, egy jobb minőségű Xenon izzó, olyan 30-40.000 Forint között van (tehát majdnem tízszerese az ára, mint egy standard halogénnek). A Xenon izzókhoz készült lámpatestbe (értelem szerűen), Xenon lámpát tudunk belerakni.

Bi-Xenon fényszóró, ami nagyban hasonlít a projektoros társaihoz, hiszen ebben is az van, azonban fontos eleme a folyamatos giroszkópos állítás.
Kép forrása: Autowin.com

És napjaink legnagyobb vívmánya a lézeres/LED fényszórók, melyek a szembejövő autó felismerésével, egyszerűen lekapcsoják azokat a LED-eket, amelyek rávilágítanak. De persze nem csak ez az előnyük, fényteljesítményük és ennek köszönhetően a megvilágított terület láthatósága is felülmúlja a Xenonét. Itt jön a kakukktojás.

LED fényszóró és az újabb Digital matrix LED
Forrás: Audi.com

A Philips Ultinon Pro9000HL H7 LED, egy autóizzó. Amit a legelőször említett alap és projektoros fényszórókba lehet szerelni (bár közúton hivatalosan nem használhatók, de erre már megkezdték a szabályozás kidolgozását).  Ezzel közelsem azt a technológiát kapjuk mint a LED fényszórók esetében, de józan ésszel kalkulálható, hogy mitől is jobb. Így például, üzemideje akár 10-szer több, mint a normál halogéné. Természetesen a fénye (a megvásárolt termék hőfokénak függvényében), olyan színű, amilyet vásároltunk, legtöbbször az 5.500K-6.000K között értéken mozog. Ez a hideg fehér szín. Így sokkal kontrasztosabban fogjuk látni, az éjszakai tájat. Fontos megjegyezni, hogy fényereje is nagyobb, mint a halogéneké.

Ahogy a weben kinéz…
Forrás: Philips.co.uk

Ahhoz, hogy ezeket az izzókat megfelelően tudjuk beépíteni, tudnunk kell, hogy mennyi hely van, magában a lámpatestben, mivel az izzó hátuljára legtöbb esetben egy pici ventilátor is került a hűtés miatt. Tehát nem mindenhova építhető be! Ugyancsak szükség lehet úgynevezett ellenállásra, amennyiben az autónk jelzi, hogy kiégett egy izzója. Ez már a 2010 után épített legtöbb autóban benne van. A lámaptest kivételéről, vagy a fél autó elejének a lebontásáról most nem írnék.

Jöjjön tehát Philips Ultinon Pro9000HL H7 LED tesztje

Amikor megveszed, 2 darab égőt kapsz természetesen, mely szerintem alumíniumból készült, jól látható rajta a LED chip, valamint a végén ott van a mini ventilátor. Tehát az eredeti kábelt és a hátsó csatlakozást biztosan nem tudjuk rátenni, de ezt a Philips megoldotta ügyesen, hogy egy kábel lóg ki az égőből (Ezt kitalálhatnák a halogének esetében is, sokkal egyszerűbb lenne némely autóba berakni.). Tesztalanyunk egy Skoda Fabia MK2, bihalogén (projektoros) fényszóróval.

A H7-es modell, a tartókonzollal, a végén lévő nagy hűtőbordákkal és a beépített ventilátorral.
Forrás: Philips.co.uk

Beépítés
A horror… Nos, a Skodákban a halogének felfogatása nem úgy történik, mint a legtöbb autóban (tehát egy leszorítót kell csak ráhajtani az izzó hátuljára), hanem egy külön kis adapterbe kell belerakni. Amúgy nem rossz megoldás… Szerencsére a Philips is kínál adaptereket, így nem kellene lebontanod a kábelről a Skoda eredetijét… Szerinted!!! Csak a Philips adapterei, bár azt írják, hogy rámennek az Ultinon Pro9000HL-re, de ez korántsem így van… Nagyon nem megy rá. Ami egy vicc, de tényleg.

Itt már nem a Philips eredeti konzol van rajta, hanem a Skodáé… Persze ez sem ment rá.

Így jön a következő megoldás. Vegyük le a kis Skoda adaptert és próbáljuk meg abba “belehúzni” a LED izzót. Nos, megnyugtatok mindenkit, abba sem megy bele, de legaláb azt ki lehet csiszolni úgy, hogy belemenjen.

És lám, ez sikerült, köszönhetően egy turbómarónak. Nem lett a legszebb, de ez nem is érdekes, hiszen a LED-en lévő szürke karima tökéletes pozícióban tarja az izzót. Így, hogy fél órát “köszörültem”, most már be is tudom helyezni.

Íme a remekmű. Jóllátszódik, mennyivel több hely kellett a központi elemnek, amibe a LED-et ágyazták bele.

Annak ellenére, hogy ebben az autóban is figyeli az izzók “állapotát”, szerencsére nem kellett ellenállást (amúgy egy jó nagy ormótlan doboz, értem ezalatt a 4 gyufásdoboznyi méretet).

És az elkészült állapot.

A telepítés után az autót indítva, valóban megjött az erőteljes fény, ekkor ellenőriztük a vetítést is. A képe szerencsére megmaradt, tehát megvannak a törések és a megfelelő helyekre pozícionálja a fényt. Itt jegyezném meg autós barátaimnak, hogy a fényszóróállítás azért van, hogy használjuk. Tessék elmenni, és legalább évente egyszer beállíttatni a fényszórót!!!

Menet közben
Ahogy láthatjátok, az előzőekben nem írtam lumen értékeket (fényteljesítmény). Ez nem véletlenül volt. Nagyon megtévesztó, amikor egy melegebb fényű izzót hasonlítunk össze egy hidegebbel. És bármilyen más technológiával. Egyszerűen más lesz a fényteljesítmény érzetünk.

Maga a technológia egy nagyszerű megoldás, kifejezetten azt tudom mondani, hogy az út nem fekete részeit, vagy ha egy ember le akar eléd lépni, ezeket jóval jobban látod. Jóval részletgazdagabbak a nem fekete részek. Ezt azért emelem ki, mert a fekete bitumen viszont máshogy látszódik. Direkt nem írom le, hogy rosszabbul, ez nem feltétlenül rossz. Egyszerűen csak látod, de talán ez segít abban, hogy a megfelelő információkra tudjunk figyelni vezetés közben. Városban, sötétebb utcában, kifejezetten életmentő lehet, nem az autósnak, hanem a gyalogosnak, aki közben nem figyel, vagy elfelejti, hogy nem mindenhol neki van elsőbbsége.

Ajánljuk, vagy nem?
Árát tekintve, nem. Egy ilyen szett, majdnem 80.000 Forint. Ebből jópár halogént tudsz venni, akkor Osram Night Breakert, vagy Philips RacingVisiont és Tungsram Megalight Ultra. Persze ezek már nem az általam említett gyári halogén izzók, hanem már a jobb teljesítményt és emelt színhőmérsékletet biztosítók. Ezek ára olyan 8.000 Forint. Élettartamuk tizedannyi, mint a LED-nek. Ha ezzel kalkulász, akkor persze már nagyjából kijön a matek.

Beszerelhetőség szempontjából, most mit is mondjak. Amilyen jó maga a termék, annyira rossz a támogatás mögötte. Senki nem tudja megmondani, hogy mit is hogyan kellene beépíteni, nincs magyar weboldal, de még csak ha ezek nem lennének! Adapterkompatibilitás terén, egy vicc, amit a Philips csinált. Természetesen beépítés előtt ellenőriztük a kompatibilitást. Hát nem jött össze neki,

Magával az égővel azonban meg voltunk elégedve. Tökéletes vetítési kép, megfelelő fényerő és minőségi kivitelezés párosul hozzá. Hétköznapi felhasználóknak csak akkor ajánljuk, ha egy autószervizbe szeretnék beszereltetni. És biztosan a szerelő is “nagyon” boldog lesz a kéréstől…